úterý 16. srpna 2011

Byliny, skořápky, trnky a tak

 Včera jsem sklidila byliny. Zpracovávala jsem je celý večer a to s nimi nevymýšlím žádné extra kousky, povětšinou vážu do svazků/větší listy otrhávám a nechávám volně sušit. Na spirále jsem si ještě nechala pár větviček rozmarýny (ráda bych letos vyrobila rozmarýnový olej), pažitku (ta je totiž nejlepší začerstva) a tymián s oregánem - stejný případ jako pažit:o). Jinak jsem se pobavila, jak příroda parádně vyselektovala druhy, kterým se tady bude dařit. Žádná z bylin totiž nejela na půl plynu - buď se jim neuvěřitelně vedlo, nebo šly do kompostu chvilku po sadbě. A které přežily, ale asi nejsou zrozené pro Valachy, zlikvidovali slimáci (bazalka, majoránka). Faň. Dokud je to 7:2 pro nás, funguje to k mé plné spokojenosti:o)

 

 Rozchystáno na zahradě, dotaženo doma. Začalo pršet. Doma teď máme takovou trochu sušárnu, futra do kuchyně jsou stylově odekorována a vůbec mi nevadí, že se při jejich průchodu musím pokaždé mírně sklonit. Naopak. Jsou věci, které si trochu té úcty zaslouží:o) /Otázkou ještě je, co na to můj muž - žije o 10cm výš/

 Levandule u schodiště do pokojů. Tak silná bylina, voní celé patro. Už jsem se párkrát odhodlávala vyrobit nějaké pytlíky nebo cokoliv jiného, kam bych tu levanduli použila jako náplň. Ale nemám na to. Mně přijde nejkouzelnější ve své divoké podobě - tak nenápadná, ale stejně ji nemineš... Praští tě do čumáku a dovolí zpomalit. To je mocné kouzlo. Klidná síla... Dule-dule-levandule. Bo též láda-láda-čokoláda:o)

 A vracíme přírodu přírodě. Člověk si na ten režim rychle zvykne a začne v tomto duchu jednat zcela automaticky. Byli jsme nedávno na návštěvě u známých, v bytě. S kamarádkou jsme vařily, veškerý bioodpad putoval do "normálního" koše (na směsný odpad). Některá města už zařadila mezi svoz plastů, kartonů a dalších třiditelných položek i svaz bioodpadu, to je bezva. Teď už si na to jen zvyknout a pojmout to za samozřejmost. Jde to. Já jsem panelákové dítě a taky jsem si zvykla. Ráda a rychle.

 Jo a skořápky vracíme slepicím. My z Kohoutího vršku pro to máme pochopení.

Nicméně třeba takový trnkový koláč s medem a mátový čaj, ten si, s dovolením, ponecháme:o)

Příjemné odpoledne a hezky naplno!

5 komentářů:

  1. Ahoja Jani, moc hezká reportáž o bylinkách a o zahradě, já takové v průběhu ani nestíhám...jdu na ty trnky...fšeci Valaši už sbírajů, po fčerajším fičáku jich tam bude mraky...modré šílenství začíná :-)) Zdravím za kopec M.

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Jani, u vás to musí vonět! Taky se snažím třídit, máme komposter, Adam (nerad) běhá ke kontejnerům na plasty a sklo...vždyť by po nás zbyly jen odpadky!
    Děkuji za předešlé příspěvky, moc ráda si u tebe čtu a sleduji fotky. Jen mi, prosím, pověz, co to jsou stirky - já, východočech to tedy netuším!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Jůů, Jani- úplně cítím, jak to u vás voní!!!! Taky mám pár svazečků u futer v ložnici:)Jako by ses fakt smála, kdybys to viděla,kytička levandule čítá všeho všudy 5 ks stébel(slovy pět:),jsem se pustila do stříhání a nějak mně došlo, že se mi daleko víc líbí v tom záhonu- jak na ni sedají ti motýli a včelky, takže tak jak jsem začala stříhat, tak rychle jsem i skončila:) No ale s dobromyslí už je to lepší, té je hojně:) kompostování mě taky pohltilo, vždy mi příjde úsměvné, jak několikrát za den běžím na kompost vyhodit pidiminimističku něčeho:)))- ale ten pocit pak:) A rodinná akční sešlost- super, to mám moc ráda!!! Užívejte a mějte se!!!! Radka

    OdpovědětVymazat
  4. Přeji hezký večer Jani-fotky tvé rodiny jsou úžasné,nádherná sešlost.
    A teď dotaz:-) to už se mají sklízet bylinky?
    Já jsem ouplný začátečník-pěstitel.
    To abych to zítra když tak taky ostříhala..
    Měj se hezky Žaneta

    OdpovědětVymazat
  5. Maríí, já mám teď doma jenom mladšího potomka, takže na hovadinky času dost:o))) A modré šílenství, už to jede v plné síle. Mého muže nikdy tak netěší sekat trávník, jako v tento čas, speciálně pod trnkama (to aby se mu ty božské plody snadno hledaly). Prča totok. Fakt folklor.

    Heli, stirky dělávali u babičky v horách, je to něco jako krupičná kaše, ale místo krupice se do mléka dávalo vejce třené s obyč. moukou. Když se stirky uvaří, vypadají jako krupice se spoustou hrudek (takže kdo v krupici hrudky nerad, nepošmákl by si. nám neva)...

    Radu, já mám dvě levandule po brněnské babičce a to už byly teda fakt dost velké byliny. Jednu jsem dostala a ujala se, tak je fajn. Stříhám jen jednu z těch velkých, jinak to taky nechávám na zahradě. Letos dostala levandulový puget i B paní učitelka a sl. asistentka (mají ve třídě chlapečka na vozíku) a ještě zbylo. Kompostování zdar, příroda nás potřebuje (ale my ji víc).

    Žaneto, tož těžko říct, já tedy nejsem žádný expert na byliny, dělám většinou tak, jak cítím, že by to mohlo být. Když už se mi zdály ve vrcholné formě, sklidila jsem. Hodně bylin se sklízí průběžně (šalvěj, máta, meduńka, oregáno, tymián...), já už je teď zkrouhla všechny, když je tak hezky slunečno.

    OdpovědětVymazat