pondělí 22. srpna 2011

Saroyan Saroyan

Ještě před odjezdem do Brna jsem z jehlice shodila posledních 11 ok dlouhatánského šálu s magickým názvem Saroyan. Když řeknu, že jsem si jej na Ravelry všimla primárně kvůli jeho názvu, bude to znít asi hloupě. Pak jsem jej prozkoumala, kombinace hladkého úpletu a okraje zdobeného listy se mi líbila. Vytáhla jsem si zbylá klubka tyrkysové Lady a pletla a pletla, na uváděné rozměry v popisu a počty lístků v jednotlivých částech šály nehledě a tak mám nakonec šálu dlouhou 226 a širokou 35cm, do které se schová celý svět. Ten můj určitě. Budu se chumlat a choulit a polezou mi jenom oči, které si budou bloudit a snít, smát se a hledat a ptát se a tak.

Abych se vrátila k tomu magickému názvu... Znáte Saroyana? Williama Saroyana? Jedna z knih, které jsou u mne stále nadosah, je právě jeho dílem. Dostala se mi do rukou někdy ke konci základky, vybrakovala jsem ji mamce z knihovny a po přečtení ji nenápádně zařadila do té mé. Byla se mnou na intru i na kolejích, jedna z nutných položek na mém osobním inventáři nepostradatelných serepetiček. Tracyho tygr. Na VŠ jsme byli i na vynikajícím jazzovém muzikále - svým spojením mnoha mých oblíbených se zaryl hluboko, hluboko pod kůži...



 Dnes je to pět let, co jsem naposledy mluvila s mamkou. Když jsem tenkrát odcházela v devět večer z nemocnice, bylo mi jasné, že před sebou máme hodně složité období. Ani ve snu mne ale tenkrát nenapadlo, že vše bude nakonec trvat jen pár dnů a tak trochu složité to v jistém směru bude asi už navždy. Člověk může prožít den plný radosti a smíchu, ale v tichu noci to pomyšlení na ztrátu někoho tolik důležitého k dokonalosti Života bolí pořád. Ona se ale stala mým Tygrem, odkazem na fakt, že žít se musí tady a teď a nemá smysl bát se věcí jen pro jejich případnou společenskou ošemetnost. Žít šťastně a statečně. Nic víc. "Uájíí...", jak říká Tygr. Ten Tracyho:o)
Večerem s úsměvem a opatrujte se...

12 komentářů:

  1. Tak nějak nemám slov. Trochu sevřený žaludek a smutek a poděkování za připomenutí něčeho, na co bychom neměli nikdy zapomínat.

    OdpovědětVymazat
  2. Jani, bolí mě z přečtených řádků u srdce...taky tam mám svého Tygra...cítím to úplně stejně, tak jako si poslední dobou uvědomuju, jak moc se za tu dobu co tu není změnil svět.

    Šála je luxusní, moc sluší :-) M.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ti holka nevím, je ráno a já si právě rozmazala pečlivě namalované oči...jak mám teď jít pracovat?
    Knihu miluju, divadlo jsem taky viděla a na tvůj nový šál jen zírám, je krásný!
    Měj hezký den a já jdu opravit ten make-up :o)
    Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Nééééé, to mi nedělej:) Taková nádhera, ten šál,podzim se blíží a já jsem z tyrkysu ještě nezačala,chjo, pořád ještě jsem nenašla správný vzor a anglicky neumím:).....a zase mě u tě mrazilo, tentokrát tak smuténkově:( Jani, mějte se !!! A užívejte pořád ještě prázdninově!!!Radka

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Jani,
    a je mozne si od Teba taky sal kupit? Je fakt krasny!!!
    Denisa

    OdpovědětVymazat
  6. Šál je úžasný,bych si ho snad taky koupila:-)
    Jsi šikulka.Žaneta

    OdpovědětVymazat
  7. ...tak a teď ZASE díky tobě vím, jak dobře se máme!
    Se mnou trávil 24hodin denně pan Hrabě (teď odpočívá v knihovně vedle pan Hraběte mého muže)
    Ten šál, ten je LUXUSNÍÍÍÍÍÍ! Ty LÍSTKY!!!!
    P.S. jehlice nevytahuju! pořád ještě háčkuju :-)))))

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj Jani, sal je nadherny a ta barvicka. Popis jsem okoukla na Raverly a kdybych mela jen trosku vic casu okamzite bych se do nej take pustila.
    Jeste se musim priznat, ze o knizce Tracyho tygr slysim poprve, na knihy jsem chodila do knihovny babicce, byla velka ctenarka a ja to prevzala od ni. Tuhle knizku ale neznam a tak mi to nedalo a nasla jsem si ji na netu a jeste vecer se do ni zacetla :)
    Mej se moc hezky, vzpominky na maminku si nosis v srdci a to je dulezite, ve vzpominkach je stale s tebou.

    OdpovědětVymazat
  9. ani nevite, jak rada vas ctu! a slova ze zaveru bych jen podtrhla. diky za ne a za pripomenuti toho, co vlastne znamenaji. s tema tygrama je to nekdy narocne, ze? ja mam tygrovite knizky zasadni dve - tuhle tracyho a pak jeste tu o pi a jeho zivote ... to se nedalo prestat cist. no a sal, to je velka krasa!!! hezky den.

    OdpovědětVymazat
  10. už delší dobu jsem chodím nakukovat a z posledních příspěvků bylo jasné, že se tu schyluje k nějakému intimnímu hodně bolavému přiznání, musím říct, že ztráta Mámy je jediná věc, o které vím že je v mém životě nevyhnutelná a které se ze všeho nejvíc bojím, ...život v přítomnosti je pomalu mým životním krédem a Tracyho tygra pochopitelně znám:), taky se opatrujte a užívejte života, Olča

    OdpovědětVymazat
  11. milá Jani,
    Williama Saroyana miluji už dávno. Tracyho tygra ani nevím, kolikrát jsem četla... mnohokrát. v dětství jsem si oblíbila jeho Tati, tobě přeskočilo, a v dospělosti jsem objevila knížečku Mami, mám tě ráda. a tím se chci rozloučit. ať láska přetrvá i pozemské bytí. protože je silnější a dosáhne až do nebe, kamkoli... navždy!
    C.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Jani, jdu s drzou prosbou, ale noci uz kvuli tomu nespim a v hlave mam jen to jedno. Sel by prelozit do cestiny navod na tutu bozskou krasu?
    Uz mam dle tebe pled z polovicnych granny square a fakt, neke, pletl se bajecne. Ted , kdyz jsem sici stroj odlozila k sipku a cinka to u nas dnem i noci, a hlavne ted mam na nej odvahu. Ta urcite casem vysumi a nebude nic.
    Navic jedu do rodne zeme a mohla bych vlnu poradit levneji nez tady.
    Misa z kopcu

    OdpovědětVymazat