čtvrtek 20. října 2011

Chuť dětství a naděje

 Za poslední týden Háj celkem solidně zapracoval na své podzimní vizáži, začíná to být to pravé magické místo, které dovolí zklidnit a vychutnat náhlé ochlazování i z tepla domova:o) Výhled, který jsme si zamilovali a který nás dosud neomrzel. Už jsem někde nakousla, jak jsem neskonale vděčná za střídání ročních dob. V souvislosti s místy, na kterých si je na Vyhnálkově užívám obzvlášť intenzivně, jsem zmínila Vinohrádek a Okruh. Nechápu, jak jsem mohla zapomenout Háj. Jak často člověk míjí, co má přímo pod nosem...
Chuť dětství...  Jako malí jsme tento koláč mívali docela často. Jednak jsme byli zásobeni jablíčky, jednak mamka nerada trávila v kuchyni víc času, než bylo nezbytně nutné:o) A tato buchta, ta je co do přípravy vskutku minimalistická! Když jsem teď zpívala J popáté cyklus našich devíti ukolébavek (uf), myšlenky mi štrádovaly někde v dobách, kdy tento koláč voněl ještě v kopřivnickém bytě. Ten stav přesně před usnutím, kdy vám už hlava lítá v oblacích, ale tělo se ještě drží jednou tlapkou v realitě. Naskočily mi další vůně a obrazy... Nivea, káva, mokasíny, pevné nehty bez laku, síla
i rozvaha. Pět věcí. Máte je taky? Centrála hlásí? Asociace fungují? Gut.

Reálie:o)
1hrnek dětské krupičky, 1hrnek hrubé mouky, 1hrnek cukru krupice, 1 prášek do pečiva - promíchat. 6 větších jablek - nastrouhat nahrubo. Skořice. Kostka másla. Mohou být rozinky, oříšky, co máte rádi. A vrstvíte - sypká směs, jabka (oříšky, rozinky, skořice), směs, jabka (oříšky, rozinky, skořice), končíte směsí. Nahoru poklademe na plátky nakrájené máslo a pečeme dozlatova.

...a naděje - super, jak z mouky, jablek a másla vznikne taková luxusní záležitost:o)))
Nechat vychladnout, nejlépe i vychladit, a úplně nejlépe přidat kopec kysané smetany.

  Foodstyling BK:o)

Dobrou! Nejen nám, co věčně míříme na sever:o) Tepe to, tepe, neporučíš...

13 komentářů:

  1. hm..to vypadá dobře....že by? Děkujeme a zdravíme kohoutí vršek:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ten podzimní čas, ten je prostě stvořený k rozjímání a vzpomínkám...
    P.S.Jestli budu zítra večer v kondici,jdu do koláče.
    Tak zatím, B.

    OdpovědětVymazat
  3. Jani, hoja!!! Výhled teda bombiš!!! (blednu závistí....i když, občas tady taky zahlídnu nějaký ten strom:),buchtu kupodivu znám, ale už jsem nějaký čas nedělala, tak dík za připomenutí. A naprosto úžasná je dekorace od B.!!! zdravíme!!!! Radka

    OdpovědětVymazat
  4. Ano....vône nás dokážu vrátiť na chviličku do minulosti...stačí sa niekedy nadýchnúť a sme späť.....trebars taká vôňa orgovánu mi dokáže privodiť atmosféru panelákovej kúpelky s flakónom kolínskej vody so živými kvetmi vnútri-bývali tri-fialka,orgován a konvalinka.....vždy sme také kupovali maminke na MDŹ za socíku.....vôňa je veľká čarodejka

    OdpovědětVymazat
  5. AhoJA, ten kopeček znám, je úžasný, taky se na něj ráda dívám, když jedu kolem, už jsem mockrát přemýšlela, jaká to musí být paráda se tam procházet :-) Pak je na úpatí V. vrchů ještě jeden takový kulaťoučký. Vzpoměla jsem si na jedno foto, jestli najdu vložím...Hrozně ráda tudy jezdím na podzim a na jaro, když raší na buku nové šťavnaté lístky...dnes pojedu taky :-)

    Koláč znám, díky za připomenutí (jen úroda jablíček jaksi není, v naší mrazové kotlině, všechno na jaro omrzlo) Ovšem ten foodstyling je number one!
    ZdravíM.

    OdpovědětVymazat
  6. ...co jsem slíbila, to jsem dodržela, jen nevím, jak příspěvek nazvat, je pro Tebe :-) M.

    OdpovědětVymazat
  7. Jani,
    u Vás musí být krásně :-)
    Také mám taková místa , vzpomínky, chutě a vůně na dětství , ale já je mám více spojené s prázdninami u babičky / která už bohužel není mezi námi/ a čím jsem starší , tím ty vzpomínky jsou častější a výraznější . Čím to asi bude ? ;-)
    A koláč z jablíček tento neznám , vyzkouším.
    Ale úplně cítím ten babičin s čokoládou a kokosem.
    Krásné podzimní rozjímání !
    Ilona D.

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. Jano, krásný podzimní příspěvek -- ten koláč mě moc láká; v Kanadě pečeme jiné dobrůtky a takovou skvělou jablečnou sladkou tečku zatím neznám. Také mám moc rádá asociace tohoto typu; u nás v době mého dětství letěl mrkový koláč - to mám dost vzpomínek z míchání těsta, z barvy těsta, z netrpělivého čekání na ochutávku. Pěkné. :) Výhled máte úžasný - tak ať dále potěší! Zdraví Ellen

    OdpovědětVymazat
  10. Krásný nostalgický povídání, taky miluju všechny roční doby, ale podzim nejvíc - vrací se mi vzpomínky na návraty - do školy, na výšku do Brna...setkání..nové začátky....a koláč zkusím, i když to bude kalorická bomba přímo;-)

    OdpovědětVymazat
  11. Předchozí příspěvek jsem smazala kvůli příšerné hrubce, omlouvám se:-)

    OdpovědětVymazat
  12. Jani, vyhled na haj je nadherny, zvlast kdyz ty podzimni barvy jeste prozarilo slunce. Kolac vypada dekadentne, diky za receptik. Preji bezva vikend, ahoj Monika.

    OdpovědětVymazat
  13. Jani, koláč jsem na víkend upekla :-)
    Nejprve jsem se divila , že v něm není žádné vajíčko ,vůbec se neutvořilo žádné těsto , jen sypká směs , plná cukru a másla. Byla jsem nejprve zmatená a říkám si, jestli tohle bude k jídlu :-o
    Chodila jsem se dívat do trouby a najednou koláč začal vyskakovat a po vychladnutí to opravdu byla velikánská sladká dobrota ! :-)
    Nejprve jsem podávala s bílým jogurtem v sobotu k snídani / neměla jsem doma smetanu/ , ale odpoledne jsem jí hned koupila a nedělní snídaně už neměla chybu ! ;-)
    Děkuji ! :-)
    Ilona D.
    P.S. Ještě kdyby se tak jednoduše dali kopírovat i jiné Vaše dovednosti - dar slova, fotografování, háčkování ;-)

    OdpovědětVymazat