středa 9. listopadu 2011

Zdroje domácí



Ráno, dokud byla na trávě rosa a ve vzduchu kosa, vyrobili jsme s J novou várku slizu. Ráda v něm peru. Některým lidem nevyhovuje, ať pro jeho přípravu nebo pro výsledky. Ne vždy vypere vše zcela ideálně, ale je přinejmenším srovnatelný s některými pracími prášky, které jsou na trhu běžně dostupné. Chce to jen trochu času, vychytat poměr sody v závislosti na tvrdosti Vaší vody, obzvláště záludné vořechy na triku předmydlit a tak. Velkou devizou mýdlového slizu je ohled na ekologickou i ekonomickou stránku rodinného žití a to se dycky hodí. Já, jakožto poděděný cyklický ekzematik, oceňuju taky fakt, že nedráždí pokožku, což je plusem i u prcků. No a bonusem pro mne zůstává vůně. K výrobě se totiž používá jádrové mýdlo alias Jelen. A Jelen, ten se vždycky tak nějak lážo-plážo válel u hošťálkovské babičky na smaltované plechové oprýskané vaně a mám pocit, že tak nějak na vše možné se používal už tehdy. Ať už šlo o nějaké rychlé přepírání nebo drhnutí pat po celodenním lítání bosky po mezích...

  Čaj šípkový paloukový a nově objevené hvízdání jazýčkové.


Konečně dokončena holubí sada. Skládá se z baretu, návleků a brože. Příze je kupovaná v obchodě, kde se už dva roky místo ňuchňacích haptických slastí prodávají flákoty:o) Měla jsem strach, jak spolu bude ta šedá a béžová ladit a teď mám z té kombinace hodně příjemný pocit. Své tady určitě hraje i bílá nitka, která obě plochy hezky celí...

Snění sladké přinejmenším jako karamelová lízátka přeju...
(50g másla/Hery, 150g cukru - nechat na mírném plameni - řekl člověk, který vaří na elektrice - nechat zkaramelizovat a po mírném zchladnutí lít v lízátka. My nevyčkali toho mírného zchladnutí a tak se nám karamel rozutekl do všech světových stran, což ale na chuti absolutantně nic nezměnilo, juch!)

12 komentářů:

  1. Jani mám ráda tvoje "eko příspěvky", i ten nedávno o odpadu atd., máš mé sympatie, taky mě hrozně štve, když mám vyhodit hromadu voňavýho odpadu ze zeleniny jen tak do koše, ale z vlastní zkušenosti vím, že byt má svá omezení, a k tomu slizu jsem teda nikdy nedošla, zato mýdlový ořechy známe, taky krásná vůně, pa:)

    OdpovědětVymazat
  2. Jani,
    úplně jste mě připomněla dvě věci z dětství - Jelena , který se také válel u babičky na neckách a karamel, který jsme jako děti vyráběli ;-)
    Nikdo , ale už nechtěl mít ten ulepený hrnec ;-D
    A EKO chválím , také se snažím, ale jak vidím je to stále málo .
    Krásné dny !

    OdpovědětVymazat
  3. milá Jani, miluju všechny Tvé fotky. a i texty, vtipné a oduševnělé.
    sliz jsem taky dělávala, dokud na to byly síly. teď už nejsou. třeba se k němu zase někdy vrátím. ale vzpomínám, že mi taky voněl a prádlo bylo ze slizu vždy krásně měkké!
    čepice a brož jsou boží a opravdu ta bílá nitka udělala dobrou službu.
    lízátka vypadají moc dobře a nikdy jsem ten recept neviděla. a protože mé děti taktéž ekzematici mají různá dietní omezení, tak je určitě vyzkoušíme.
    musím to tady ještě víc proslídit, protože tu nacházím spoustu inspirace. třeba včera jsem narazila na tu sypanou buchtu, co jsem taky kdysi dělala a teď jsem si ji zase připomněla. ta je boží.
    jo, a díky za návštěvu mé nové šopy :-)
    přeju krásný den,
    Cal

    OdpovědětVymazat
  4. ještě technická. Ty to mýdlo krájíš? protože znám recepty jen se strouháním a to krájení by asi bylo jednodušší...

    OdpovědětVymazat
  5. Tohle se mi fakt líbí...foukací fotka je suprová a Adam mi kouká přes rameno a má chuť na lízátko, chlapeček jeden malej...
    Moc vás zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Jani, přemýšlím, jak by si "Jelen" poradil s tím co nosí náš táta z práce :-))
    Lízátka vypadají úžasně, škoda, že ťulíci zatím nepodlehli chuti karamelu...začalo být skoro pravidlem, že táta přinese z práce, kulaté v barevném obalu, tak mu ten rituál nebudu kazit, ale jednou se třeba bude recept hodit, díky a pohodový nastávající víkend přeji "zákopčando" přeji M.

    OdpovědětVymazat
  7. Jani- mýdlo s jelenem je super- na skvrny používám a nedám dopustit (taky mi ta vůně připomíná dětství), ale o slizu zatím pořád jen čtu, tak uvidím,možná bych i vyzkoušela.... A druhá připomínka dětství-karamel:))) My teda jsme si ho se ségrou dělávaly bez toho tuku, takže to bylo pak pořádně tvrdé, ale stejně dobré.... a co ohořelých utěrek jsme vyhodili, aby o tom naši nevěděli:)))Díky za připomenutí a za recept, to bude radosti...
    Holubí sada-nádhera, šťastná kombinace....a jazýčkové pískání-ó jé, potřebovala bych naučit!!!:)Zdravíme!!! radka

    OdpovědětVymazat
  8. Jojo, jelena mám taky v koupelně. Po bezvýsledné aplikaci různých Vanišů, Arielů a jiných gizdů na skvrny od oleje na manžových teplácích, sem šáhla právě po něm a ejhle, pustilo to. Takže jelenu třikrát sláva!!!
    Mýdlový sliz se taky pokusím vyrobit na praní plenek. Nejsme si 100%eko domácnost, ale proč přírodě neulevit používáním látkovek na dvojčata, že jo :) Tento názor ale nesmím říkat moc nahlas, protože jsem za něj už byla málem ukamenována...

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Jani, take pouzivam Eco prostredky, jen jsem se jeste pustila do jejich vyroby. Jestli u nas sezenu neco podobneho mydlu Jelen, urcite vyzkousim. Hackovane souprava je nadherna a urcite se bude krasne nosit. Fotky deti mluvi beze slov:) Uzijte si krasne vikend, ahoj, Monika.

    OdpovědětVymazat
  10. Olčo, dík! Já to chápu, že rodinný barák skýtá na tyto "souladící" záležitosti více prostoru, je to jasné... Ve Zlíně třeba funguje svoz bioodpadu, což mi příjde super. V Olomouci ne-e? Jinak ořechujem též, ale mám je spíš jako pojistku, když dojde sliz, protože v porovnání s jeho schopnostmi ořechy silně pokulhávají. Ale furt lepší než fosfátová děla, jasná věc.

    Ilo, karamel=cukr, odmočíš a jedeš dál, ne? :o) Chce to jen, jako všechno, ten svůj čas...

    Cal, je tak, já to mýdlo jenom krájím, na strouhání nemám morál:o) Nakrájím, zaliju vroucí vodou, ponorným rozmixuju, přisypávám sodu a dolévám do deseti litrů. Easy:o) A díky za Tvá slova a přeju, ať je síla zase brzy zpět, Calenndula je helper jak drak! Fandím!

    Heli, sympatizuju, co se týká lízátek, jsem taky ztracená:o)) Pozdrav Adamovi, juch!

    Maru... tož... ozkůšat, třeba. Časem. Někdy...

    Ráďo, o spálených útěrkách by to bylo nadlouho:o))) Taky o vážení ingrediencí na pečení, gramy, dekagramy, decilitry, všecko stejné a všecko špatně (a zapomenutý kypřicí prášek jako bonus, ha)! To je fakt kapitola sama o sobě... Se bavim ještě teď:o)

    Jani, ani my nejsme 100%eko, to ani náhodou. Spíš se snažíme jít cestou nejmenšího odporu, někdy je to jednodušší, jindy dřina, ale taková ta střední cesta... jako v pohádkách:o) Pohlaď břůšek a jdi si svou cestou, na okolí nehledě. Maminy ví, ty od dvojčat určitě ještě víc.o)

    Moni, díky moc. Prosím Tě, mně se vůbec nejde dostat k Tobě na blog. Zobrazí se mi, načtou se obrázky, text, odkazy, šablona, všecko a pak se všechno zastře došeda, nefungují odkazy a nemůžu klikat/psát Ti:o( Netušíš, kde je zakopaný pes?! Díky, J.

    OdpovědětVymazat
  11. mne se velmi libi jak pises trba o tom, jak se JELEN lazo plazo povaloval na opryskane vane. to je prima! lizatka jsou taky bozi a vuni zlizu mam rada. avsak tady to ted nepraktikujum v byte nevim kam s nim ...(a nemam tu jelena :)

    OdpovědětVymazat
  12. COŽE? hošťálkovská babička??? miluju Karlovicko, juch! :-)

    OdpovědětVymazat