čtvrtek 1. prosince 2011

Život je ka-baret!

 Po zmínce o holubí sadě se na mailu sešlo pár žádostí o popis. Trochu to trvalo, původní baret totiž vznikl od oka a tak jsem ani náhodou netušila, kolik jsem jela ok a řad, kolikrát jsem přidávala, kolikrát ujímala a tak. Takže one more 
a hezky s bločkem, ať z toho taky něco máte (budete-li chtít)!

Technické parametry:
Použitá příze: Yetti od Vlnapu
Spotřeba: Klubko a kousek (možná vyjde i klubko, já měla načaté, tak jsem je chtěla nejdříve domotat)
Háček: č.6
Rozměry: Uni dámská, pro obvod hlavy +-58cm

Popis:
Spojit  4 ŘO do kroužku
1.ř.: 6KS do kroužku
2.ř.: zdvojit každé oko předcházející řady (12ok)
3.ř.: zdvojit každé 2. oko, jinak KS (18 ok)
4.ř.: zdvojit každé 3. oko, jinak KS (24 ok)
5.ř.: zdvojit každé 4. oko, jinak KS (30 ok)
6.ř.: zdvojit každé 5. oko, jinak KS (36 ok)
7.ř.: zdvojit každé 6. oko, jinak KS (42 ok)
8.ř.: zdvojit každé 7. oko, jinak KS (48 ok)
9.ř.: zdvojit každé 8. oko, jinak KS (54 ok)
10.ř.: zdvojit každé 9. oko, jinak KS (60 ok)
11.ř.: zdvojit každé 10. oko, jinak KS (66 ok)
12.ř.: zdvojit každé 11. oko, jinak KS (72 ok)
13.ř.: zdvojit každé 12. oko, jinak KS (78 ok)
14.ř.: zdvojit každé 13. oko, jinak KS (84 ok)

15.-25.ř.: všechna oka háčkovat KS, bez přidávání (84 ok)

26.ř.: ujímání - sháčkovat každé 5.+ 6. oko, jinak KS (70 ok)
27.ř.: ujímání -sháčkovat každé 6.+ 7. oko, jinak KS (60 ok)

28.-32.ř.: všechna oka háčkovat KS, ukončit.

Poznámka: První dvě řetízková oka počítám jako první KS, tzn. když háčkuju např. 6.ř., postupuju takto:
2ŘO (nahrazuje 1.KS), KS, KS, KS, zdvojený KS. Dále pokračuju dle popisu.

Začátek/konec jednotlivých řad:
 Na začátku nahrazuju krátky sloupek dvěma řetízkovými oky.

 Očko hned vedle oněch dvou ŘO přeskočím a háčkem píchám do oka označeného jehlou.

 Ukončení - tohle je poslední KS, který v řadě háčkuju, pak rovnou spojuju s počátkem dané řady pevným okem.

 Placka je krásně rovná, ok je tak akorát, ani málo (vznikal by miskový tvar), ani moc (vlnila by se).

 Placku jsem uznala za dokončenou v okamžiku, kdy měla od jednoho rožku k protilehlému jednadvacet cenťáku šul nul. Běžné pravidlo při háčkování čepiček zní, že obvod hlavy vydělíte Archimedovou konstantou alias číslem pana Ludolpha von Caulena. To zní drsně, co? Pokud se ale teorie uvede v praxi, strašáci jsou fuk - prostě obvod hlavy vydělíte profláknutým číslem 3,14. Mně mobil hodil výsledek, který jsem zaokrouhlila na 18,5 (58:3,14). Usoudila jsem, že 21 cm je dobrých, vzniklo mi 8cm vůle, což mně osobně pro baret stačí. Pokud chcete baret ještě volnější, prostě jen pokračujte v pravidelném rozšiřování placky, dokud nebude splňovat Vaše představy o štěstí. V okamžiku, kdy dojedete ideálu, háčkujete dokola a dokola a dokola bez přidávání, dokud nebudete mít potřebnou hloubku baretu (níže).


Ujímání ok:
 Postup je podobný běžnému háčkování KS, jen jednotlivé sloupky nedotáhneme do úplného finále, ale vždy dva načaté ukončíme společně:o) Konkrétně:
1.vpíchneme do oka předcházející řady, protáhneme přízi (na háčku máme dvě oka)
2. vpíchneme do následujícího oka, protáhneme přízi (ná háčku máme tři oka - viz foto výše)
 3. protáhneme přízi všemi třemi oky najednou. Sháčkovali jsme dva KS do jednoho (foto níže).


Navazování příze:
 Celkem často se během háčkování stane, že je potřeba nastavit přízi. Normálně svažte dva konce k sobě...

..cancoury přiložte k dosavadnímu dílu...

 ...a vháčkujte pod vznikající KS. Pokud takto vháčkujete konečky pod 5, 6 KS, nemusíte se při začišťování zdržovat zapošíváním konečků, vyčnívající nitě takto zpracovaného uzlíku stačí jednoduše odstřihnout. Gut.

 Baret se ubíráním ok začíná tvarovat.

 A když se na něj, vážení, pěkně plácne, získá dokonce typický baretový dizájn:o)

 Mezistav na hlavě. Možná už by to stačilo takto, odlehčená verze na jaro nebo podzim. Na zimu mám ale ráda pořádné vichr retardéry, kudy neproklouzne ani ň sŇehu bo tak cosi...

 Baret už s lemem.

 Ideální způsob nošení čepic. Pro mne určitě:o)

Pro případ, že bych chtěla mrknout na svět, stačí vrazit baret trochu v týl. Hotovo dvacet, šedé čepky v mé skříni čeká dneska večer uvítací večírek pro nového člena Gray gangu. To zas bude veselo:o) 

 Kdyby cokoliv neštymovalo, hoďte echo, něco s tím provedem... 
Fajn prosinec, už jenom kvůli tomu adventnímu kalendáři:o) Užívejte!

30 komentářů:

  1. No a zrovna dneska mi přišla zásilka z Vlnapu.
    Jsem MOC ráda,že jsi připojila bohatou fotodokumentaci...:)

    OdpovědětVymazat
  2. Též mi jde do rány, jako na zavolanou, díky moc!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Tož to je telepatie, dnes jsem cestou z města měla denní snění o nějakém šedém baretu..tož toto....Jani dík! Vypadáš skvěte;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Taky moc děkuji, sním o baretu vlastnoručně dělaném. A takový skvělý popis, to se musí vyzkoušet.

    OdpovědětVymazat
  5. Jani, tomu tedy říkám návod! Jsi skvělá!
    Že bych začala něco nosit na hlavě...:o)
    Hezký večer, pa Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Jani, teda ja to vazne nemuzu vsechno stihnout :o) U pledu dle tebe mi chybi stale nekolik cm a ty nabidnes takovou krasnepratickou vec. Ale jo, bude a uz se tesim.
    Krasny vikend. K nam se zene destova vichrice a 12°C no divne, moc divne ten prosinec. Misa z kopcu

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Jani, skvělý návod, ještě mi prosím napiš nějaký návod, jak to všechno stihnout a ještě u toho vypadat aspoň z půlky tak dobře jako Ty...
    Zdravím zákopčandy a přeju příjemný mikulášský víkend :-)

    PS:u nás bude zase veselooo, dneska ještě fousy a berlu a budeme připraveni vyrazit do terénu :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jani, zacatecnik dekuje za navod, hlavne na to ubirani (nebot to se bude hodit nejen na baretku). A mimochodem, slusi Ti. Pekny den, Katerina

    OdpovědětVymazat
  9. Sluší...a ta šedivá:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Jani, teeda, sluší ti MOC!!!!! Takže si mě hnedka navnadila a už mám hotovo:))))) Ještě nějakou prkotinku na ozdobení. A super návod, fakt, to bylo poprvé, co mi vyšla placka, geniální!Díky!!! Zdravíme a posíláme pozdravy na Kohouťák!!!!! Radka a spol.

    OdpovědětVymazat
  11. Jani ten je báječný, já chci takýýý. Zatím jsem pouze koupila háček. Neumím nic. To je krutý :(. Mějte sa..jo a moc ti to sluší, to tu zaručeně ještě zazní :D.

    OdpovědětVymazat
  12. Perfektní návod;) už mám jeden baret hotovej a druhej je v procesu. Protože jeden bude Ježíškem nadělen matince a druhej chci já! No a možná bude ještě třetí, bo chlap to narazil na paličku makovičku a že prej mu to sluší a že ho chce taky:D
    Nemám si na ty čepky našít nápis made by ty?

    Jo a je to rychlovka! Měla jsem to hotový během přednášky;)

    OdpovědětVymazat
  13. Jani, jaksi mi dochazi fantasie a nevim. Uhackuji 4 oka a udelam kruh, uhackuji 6KS a zakoncim PO a pak jak? Uhackuji dve radove oka, jedno oko vynecham a rozplitam hned to druhe ? V teto rade posledni oko preskocim a picham do prvniho oka z tech dvou radovych na zacatku rady nebo az do druheho? Ja jsem z toho nejaka zmatena. Dekuji za pochopeni a vysvetleni. Misa z kopcu

    OdpovědětVymazat
  14. Míšo, tož...
    V té 3.řadě je to takto:
    1) Uháčkuješ 2 řetízková oka (jako když háčkuješ obyčejný řetízek).
    2) NEPŘESKOČÍŠ to první oko z předchozí řady, ale vháčkuješ do něj jeden krátký sloupek (krok 1) a 2) Ti nahradí první zdvojené oko=2ks)
    3) Do dalších pěti ok předchozí řady uháčkuješ zdvojený krátký sloupek
    4) poslední oko přeskočíš a píchneš pod "tunýlek", který se Ti vytvoří ze dvou řetízkových ok, kterými jsi začínala.

    Pokud Ti to nebude vycházet, nebo to nechápeš, neváhej se ozvat, ju? Hodně trpělivosti, ono se to poddá... J.

    OdpovědětVymazat
  15. Jani, jsi poklad! Včera jsem si podle tvého návodu jeden spíchla ;). Neplánuješ sem, pro nás méňe v háčkování zdatné, vložit další návody? Třeba na také pěkné domácí ťapky? :)

    OdpovědětVymazat
  16. Jani, mohla by jsi me navest na upleteni aspon jednoho z tech tvych baretu vlevo? Staci odkaz ci tak. Dikec.

    OdpovědětVymazat
  17. Janka, prave dorobená, skúsim odfotiť pri dennom svetle. Ďakujem za návod, robila som niekolko baretiek, len hackovanych pre dcerku...dnes doslo aj na mna. Inak aj mna zaujali tie ..vedlasie baretky, ja by som bola povdacna za dalsie navodiky ak by boli.
    Pa, Gabi.

    OdpovědětVymazat
  18. Míšo, promiň, že odpovídám až teď, já jak věci neudělám hned, je to tragedie... Gabi, Tobě díky za připomenutí.o)

    Takže, odspodu:
    baret po babičce Barunce, úplně základní, myslím, že by šel uplést podle návodu, který nedávno zveřejňovala Katka, konkrétně zde:
    http://vevka.blogspot.cz/2012/12/baretka.html

    Klasický plstěný baret z C&A

    Baret z Merina, popis z Ravelry, zde:
    http://www.ravelry.com/patterns/library/scalloped-lace-beret

    Baretka od oka, asi by taky šel použít ten Katčin popis, akurat tedy není zakončena do plošinky, ale anténkou:o) Vypadám v ní trochu jako žalud, ale mám ji fakt ráda:o))))

    Good luck!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani dekuji. Podle Katky jsem uz hackovala, teda popis fakt dobry, ale me to nejak z hlavy odleta, budu muset jeste jednou.

      Vymazat
  19. Janka velka vdaka, dnes som urobila dalsiu, tu vcerajsiu mi zhabala dcera....a uz kutram vlnu na dalsiu .... asi sa zblaznila, ...do baretky...

    OdpovědětVymazat
  20. Jani, mockrát děkuji za skvělý návod. Už mám dva a třetí rozháčkovaný. Mám jenom takový, asi hloupý dotaz, která strana je líc a která rub? Díky K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem na to asi přišla. Rozdílnost vzorku na každé straně bude asi způsobena tím, že píchám za zadní niť. Hm...takový nechtěný upgrade. :-)

      Vymazat
  21. super návod jdu na to :-)

    OdpovědětVymazat
  22. dnbry den, jaka je hloubka baretu (kolik rad bez pridavani) abych ziskala presne takovy baret jako mate vy? dekuji za odpoved Stanclova

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, myslím že 10, možná 12:-) Je uskladněný v zimních věcech, ale podle fotek bych to tak odhadla. J.

      Vymazat
  23. krásné díky díky díky moc

    OdpovědětVymazat
  24. fajnovy baret, dekuji za navod, uz mam hotovo :) ...jen jeste poprosim, jak se dela ta antenka?

    OdpovědětVymazat
  25. Úžasnej, vtipnej návod. Nejen, že jsem ho jako začátecnice pochopila :)) ale i jsem se u čtení návodu zasmála. Mocinko děkujuuuuu. Mějte se krásně. ;)) Iv

    OdpovědětVymazat