sobota 4. února 2012

Sami sobě si (nejen)

Venku koska, doma teplo. Překonávám se, myšlenka hodna tesu do kamene. Snad mne omluví mozek zmrzlý až do posledního možného závitu, i mořský koník byl už dnes v ohrožení, cítila jsem to docela zřetelně...

 Vzhledem k blížícím se druhým a nultým jubileím malých kamarádů se tvoří ostošest, do toho někteří čtou ostošest (včera 60 stránek Saxany, dědo) a o osotšestkových kérkách bombičkovým perem ani nemá smysl se rozepisovat... (Je více než na místě poděkovat Pavluše a MichOli. Pavlucha prodává obdobné medvědy na Fleru (jsme hrdými majiteli pár jejích autorských kousků), MichOli je maminka z ND, která měla podobnou obludku ve svém fotoalbu.)

 Domácí trampolína se osvědčila, jen těžko říct, co ty letité matrace na to. Zatím se tváří fit, asi je to poctivá práce hodna staré školy. Těžko říct, kolik Kuřecích náletů by vydržely ikeamodely dneška. Možná by se ze mne musela stát i umravňující matka (což bych konkrétně v tomto případě fakt nerada).

Lepenice s kroupami, ta šmakuje. Uvaříme brambory, kroupy, na osmažené cibulce uvaříme kysané zelí. Poměrově to necháváme na náladě, někdy více bramborová, jindy kroupová. Uvařené brambory rozmačkáme, vmícháme do kaše máslo (dost), utřený česnek, mraženou majoránku, promícháme s krupkami a zelím a dlabem a dlabem, bo toto máme fakt celkem rádi, prostá jídla za mrzký peníz. Tak trochu v duchu babiččina vzpomínání na chudá horská jídla, která zahřála, zasytila a sedláka nezruinovala. Babička byla na službě od čtyř let, dodnes to nechápu, zvlášť, když pozoruju ty své dva rarachy. Těžká doba. Děkuju za každý den v pohodlném dnešku a i když to na vyskakování teda zdaleka není, jsme spolu a vše nutné k žití máme.

Mláďata česnek ne-e a teď v zimě už mají i kysaného zelí celkem plné brejle, stávkují, bobani, tak měli kaši, ovesnou, s jablíčkama, skořicí a čekuládou. U nás se vždycky grankovalo a pamatuju si tak naprosto živě, jak jsme jakýsi Silvestr trávili se spřátelenými rodinami na nějaké horské chatě a teta nám na krupici nastrouhala kopec čokolády. No zjevení. Pak už zase grankování/kakajování, ale ve vzácných chvilkách nechám čokoládu vynořit z levé komory srdeční a dopřeju ji i generaci následující. Ačkoli...

...ta se o sebe zjevně dokáže - navzdory nízkému věku - postarat docela dobře i sama. Gut.

10 komentářů:

  1. Zrovna dneska jsem na vás vzpomněla, jestli jste nezamrzly..nikoli..vše při starém...ten teploměr :O prostě šok. Ale vy se umíte koukám zahřát..horší to snad nebude. Tak vydržaj pianěr vydržaj :).

    OdpovědětVymazat
  2. Nemusí být na vyskakování, přesto z téhle fotosérie čiší pohoda a rodinné teplo. A "vo to de" :-)
    Držte se, jaro přijde Len

    OdpovědětVymazat
  3. To je tak milé... Taky hledám teplo doma a ještě víc uvnitř, když venku není.
    Hezký večer.
    M

    OdpovědětVymazat
  4. Jé to je ta obludka z minula. A já myslela, že to bude čepička s očkama. :)))
    Moc pěknej méďa a ještě pěknější knížka. Páni! To je origoš? Fakt čarodějnická kniha.
    Pěkný večer,
    Mia=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.knihcentrum.cz/saxana-a-lexikon-kouzel/d-108068/
      Dostala k svátku od babi a dědy...

      Vymazat
  5. Tohle je, navzdory mrazu, úžasně příjemně vytopený, rodinný, voňavý a pohodový příspěvek (který u tebe není...). Určitě zkusím lepenici, miluji tyhle jídla!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Jani já nemám žádné zásoby, jsem úplný zelenáč. Takže koupeno před měsícem v obchůdku za rohem..tzv. co měli to měli. Je to Regina Creative collec. víc tady http://vsv.cz/prize_podrobne.php?l=c&idv=50&pr=v

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoooj Jani, takových dobrot to jsem se měla dneska stavit :-) Škoda nejela jsem kolem , ale tak jako dneska jsem nevymrzla ani na tom Hermagoru :-) Frajerka v riflích, komu není rady tomu není pomoci...Jináč u nás rekord -24,5 st. zatím včera :-) Medvěd superrr, Pavlucha je jedna z nej...a dětičky no comment nejlepčí ozdoba přístřeší...ZdravíM.

    OdpovědětVymazat
  8. Jani, same dobroty, drobotina vesela jako vzdy ( ja teda musim umirnovat, kanape z Ikea nerado trampolinu), na oknech krasne maluvky a MichOli je holka sikovna. Mame od ni Neznalkovu cepku.
    Zahrivat, tulit, rozehrivat ...drzte se tam na kopci.

    OdpovědětVymazat
  9. Jani, dík, pianěr robi co může:o) A moc Ti děkuju za tip na přízi, myslím, že ji v Krajském mají, tak až se tam dostanu, mrknu. Nikdy by mne nenapadlo, že v pletenině vypadá tak skvěle - a na jejich vzorníku mne zaujaly ještě další dvě barevné kombinace, takže fakt moc děkuju, FAKT MOC - musím jet až po mateřský, ajajaj:o)

    Lenko dyť, je tak... Jaru zdar!

    Někde člověk brát musí, Marianko, je čas sáhnout do skrytých rezerv a dolovat, co to dá ♥

    Heli, moc moc děkuju, potěšila jsi mne. Co se týká jídel typu lepenice, taky na nich ujíždím:o) Taky miluju jídla z jednoho hrnce a to nejen z praktického hlediska.o)

    Maríí, v riflích, ty seš drsná teda. Já lozím i do školy pro B v oteplovákách:o))) A taky už došla léta na tílka a teplé ponožky, čímž jsem dosud hrubě opovrhovala. Nečekala jsem, že po té třicítce nastanou až tak razantní změny... :o)

    Jé, origoš Neználkovskou přímo od MichOli, Míšo? Se máte. Já je háčkuju právě podle jejího návodu a jdou skvěle, tak jsem ráda, že jej kdysi hodila davům a davy se mohou realizovat. A Ty chodíš na ND?! No svět je malý...

    OdpovědětVymazat