středa 23. května 2012

Kosmatice&rebarbora

Výborný čas, takový konec května. To vyjdete na zahradu a i když tam zeleninového celkem nic moc není, máte jídlo na celý den. Bez a rebarbora jsou ve skvělé kondici a tak stačí jen chodit a průběžně stříhat/trhat/zpracovávat. Recept jeden historický a jeden objeven zčerstva. Kosmatice-po babičce, rebarborový koláč-news. Rovnováha, co?

 Kosmatice nás okouzlují furt a dokola. Jednak je to parádní slovo, jednak odkazují na fakt, jak předci dokázali i z naprostého minima vytřískat maximum. Pecka. Stačí otrhat pár květů zpola rozvitého černého bezu (hodně rozvitá květenství už trousí kvítka), omáčet je v těstíčku, smažit a mlaskat. A mají i sladkou variantu (v těstíčku nahradit sýr cukrem/medem a po usmažení obalovat ve skořicovém cukru).

Recept po babičce (na zhruba deset velkých květenství): 3dcl mléka, 2-3 vejce, hladké mouky tolik, aby vzniklo těstíčko podobné palačinkovému, 2ČL prdopeč, sůl, event. nastrouhaný sýr, ideálně výraznější - niva, parmazán, ale stačí i eidam. My tentokrát měli sýruprosté těstíčko, alébrž naše lednice jím jaksi nevládla...
 Květenství se v těstíčku obalují dobře. Když je člověk drží hezky za stopku a dá mu v misce s těstíčkem chvilku času k "nasáknutí", těstíčko se do květenství hezky vtěsná a po položení na pánev se hezky kompaktně  rozplácne po ploše:o) Pak už se jen šmikne stopka a smaží se z obou stran hezky do zlatova/braunova, jak kdo má rád...


 Odpoledne bylo ve znamení čištění rebarbory. Další výborné slovo. Čeština je skvostná! Hledala jsem, co mimo marmelády ještě udělat, koláčů je nepřeberné množství, ale furt ne a ne narazit na takový, ke kterému bychom se vraceli. Tentokrát padl los na tento recept a vypadá to nadějně! Aspoň dokud neobjevím ještě větší špek...

Příprava snadná, chuť mlaskací. Tak má být!
(Rebarboru jsem po nakrájení smíchala s jedním vanilkovým cukrem a nechala ji trochu odležet. Malinko změkla, tak se hezky propekla. Do tvarohu jsem dala cukru podle chuti, vzhledem k faktu, že byl cukr i přímo v rebarboře, jsem to nějak nepřeháněla. Dneska - na druhý den - je koláč moc dobrý. Vychlazený z lednice, vrstvy i chutě se hezky spojily a re.barbora tomu zase dává korunu. Já pro ni mám zkrátka slabost...)

21 komentářů:

  1. Kosmatice? Slyším prvně a na recept koukám jak zjara :o)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za krásný článek i recept na kosmatici!!Máte pravdu, to slovo je opravdu bezvadné! Já jsem ale celá zoufalá, protože nemám na zahradě bez. Má ho jen soused od vedle, budu muset za ním s prosíkem, zda by mi nějaká dal.Moc bych ten recept chtěla vyzkoušet!!

    OdpovědětVymazat
  3. Jak já bych si dala! Oboje a hned :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Jani, se priznavam, ze jsem zustala koukat jako zjara na kvety bezu ponorene v teste. Verim, ze to byla mnamka.
    Herdek ja snad tu rebarboru na tom nasem trzisti i hledat budu. Kolac miluji, ale nemam hrubou mouku na zmolenku. Bude improvizace.
    Preji krasny vikend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufam, ze jsi prozila krasny jmeninovy den.

      Vymazat
    2. Dneska jsem ho s velikanskou chuti upekla. Az na ridsi svycarsky tvaroh je dort bajecny. Podelila jsem i sousedy. Dekuji.

      Vymazat
  5. Jé, jak já mám ráda ty vaše recepty - nerada něco hledám, ale když mi to takhle přijde až pod nos a ještě vidím ty náááádherné výsledky, dokonce i já se dokopu to zkusit ( a to kulinářskými dovednostmi příliš nevládnu). Díky moc♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani já nejsem extra kuchtík, proto tu jsou většinou tak jednoduché kulinářské počiny:o) ale osvědčené a dobré a to se počítá, no ni? Moc děkuju, potěšila jste mne každopádně...

      Vymazat
  6. A já myslela , že půjdu na bez na sirup a teď budu muset jít na kosmatici a bude mňamka těstíčková ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Málem bych zapomněla dneska je Jany , tak všechno NEJLEPŠÍ !

      Vymazat
    2. Také jsem podlehla a včera upečeno, musím moc poděkovat za výborný recept na koláč, je to fakt rebarbora a tvaroh mňamka ! :-)

      Vymazat
  7. Jani, tedy kosmatice jsem už léta nejedla. Měla bych ten recept trochu oprášit, jak píšeš, je to ten pravý čas. Rebarboru miluji, koláč bude v sobotu.
    Přeju hezký den a hlavně všechno nej k svátku!
    Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Kosmatice dělávala manželova babička. Já jako alergik astmatik se bojím...

    OdpovědětVymazat
  9. jejda, to jsem se zas namlsala z těch tvých fotek, rebarborovej koláč voní až sem! vždycky si řeknu, to musím taky zkusit a nic:)).., hele ale bez máme pod oknem, asi nebude úplně kosher.. a o jeho opékání vím a teď už mám i ověřeno, že je to dobrý, tak fajn, díky paní kuchařko!:)

    OdpovědětVymazat
  10. Tak jsem pod tíhou inspirace, koupila rebarboru upekla koláč, trochu jiný neb nebyl k dispozici tvaroh a byl s úspěchem zkonzumovám. Rozhazuju sítě a pátrám po sazenici, je výborná. Příště, ale po našem na kynuté těsto...

    OdpovědětVymazat
  11. Stejně jako Jana Burianová vařím pod neodolatelnou silou vašich receptů - prostě neodolám vábení obrázků i vtipných komentářů a rodina se raduje. je mi až trapně, že jsem léta odmítala rebarboru od manželovy maminky a teprve tento týden jsem si ji s pokorou vyloudila. A ta marmeláda z ní, ta teda je. Včera na lívancích - mňam...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na palačinky a lívance neexistuje nic lepšího než rebarborová marmeláda, to je jasná věc:o) Rebarbora je zázrak, fakt že jo - mňam...

      Vymazat
  12. Velké díky za Vaše echa a menšině též za přání k svátku - potěšilo obé:o)

    OdpovědětVymazat
  13. ..ještě jsem zapoměla pochválit bezové placky. V pátek na kácení máje s eidamem byly výborné, nikdo na první ochutnání nepoznal z čeho jsou :-))

    OdpovědětVymazat
  14. Jani, tak si ten článek našla a rebarboru oloupala. Už se peče.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, promiň, byli jsme celý den v čudu.
      Seš špion šampion a borec ledoborec! (říká teď furt J.)
      Doufám, že chutnala! :o)

      Vymazat