čtvrtek 3. května 2012

Šité ukončení pleteniny

Dnešní příspěvek je ryze praktický, ale ze znovuobjevení této metody mám takovou radost, že ji sem vložím dříve, než na ni zase zapomenu (viz minulý příspěvek o vínu a tak). Ehm, tak tedy. Na počátku všeho byl konec nohavice jedněch prťavých kalhotek. Velikost tak do měsíce od narození, tipuju. V návodu je psáno, že ukončování má být volné a dává to smysl, teda mně určitě. Nemám ráda cokoliv, co svírá a představa, že něco škrtí mrně, mne nechává mírně kriticky podmračenou. Pohodlí především...
Jala jsem se pátrat nad nějakou alternativou klasického uzavírání pleteniny pomocí přetahování oček. Už dříve jsem využívala techniku, která mi utkvěla právě svou pružností. Google-parťák mne v tom nenechal a po nějaké chvíli mi hodil odkaz na šité ukončování podle Elizabeth Zimmermann. Jsme doma.

 Krok 1.: Na jehlu naberete dvě vedle sebe ležící oka a protáhnete celou délku příze (zprava doleva).

Krok 2.:  Jehlou naberete jen pravé očko z obou. (Protahujete jakoby po směru hodinových ručiček, ve směru zleva doprava.)

 Krok 3.: Očko, kterým jste nyní protahovali přízi, shodíte z jehlice. 

Pokračujete, dokud nemáte ukončena všechna očka po obvodu pleteniny.

Na horní fotce jde vidět, jak úplet pruží. U klasického uzavírání jste limitovaní velikostí jednotlivých oček, což u tohoto šitého ukončování odpadá. Zpětným šitím vzniká vůle, která v klidovém stavu nepřekáží, ale v případě napínání dokáže odvést dobrou službu.

6 komentářů:

  1. Jani, děkuju za návod. Dávno jsem to už zapomněla.Je to takhle pěkně srozumitelné. Hezké dny přeje Wiera.

    OdpovědětVymazat
  2. Posílám dál ocenění VERSATILE BLOGGER, které ke mně před časem připutovalo.
    Moc ráda k Vám nakukuju a jsem zvědava na další příspěvky :-)
    Srdečně zdraví Petra

    OdpovědětVymazat
  3. Jani,kalhotky 100% nebudou mít žádné vady.
    PS: mám nasysleno kopec dětských přízí a chtěla bych se s Tebou podělit, jen to nechci dělat bez dovolení. Mohu tedy?

    OdpovědětVymazat
  4. Jak famozní zakončování! Při pletení mám totožný problém a tohle ho skvěle řeší... díky moc! LenkaH.

    OdpovědětVymazat
  5. Jani, děkuji za skvělý návod na ukončení vlňáčků. Prosím, kdyby se Vám někdy chtělo, brala bych návod i na samotné vlňáčky.
    Vše krásné a pořád krásnější:-)
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  6. Rádo se stalo, dobrých nápadů geniálních mozků není nikdy dost, podělit se je samozřejmost:o) Taky mám vždycky radost, když někdo zveřejní nějakou objevenou fintu!

    Verčo, já bych Vám když tak poslala překlad přímo na tyto, nejsou složité a vypadají hezky. Ozvu se, až budu mít překlad hotový, J.

    OdpovědětVymazat