sobota 9. června 2012

Vlňáky-longiesky-kamaše

Když jsem na Ravelry hledala návod na longies, vyjela spousta návodů, z nichž ten od Pickles patřil mezi žhavé favority. Jsou bezešvé, jednoduché, snadno přizpůsobitelné jiným velikostem (přidáním ok a regulací délek). Zkusila jsem jedny, šly hladce (i když jsem třeba zrovna jela obrace).

Originální návod počítá s velikostí 0-6měsíců, mají k dispozici i velikost větší - 6-12měs. (která je k mání v Pickles e-shopu). 
Směrodatnou informací pro volbu příze pro mne byla použitá velikost jehlic - v originále použili jehlice ve dvou velikostech: US2,5 (=3mm) a US4 (=3,5mm). Tenší jehlice posloužily k tvorbě lemů (bříško, kotníky), silnějšími se plete část zadečku a nohavice. Nejsem majitelkou ponožkových jehlic 3,5mm, tak jsem sáhla po 4mm a silněji dotahovala.

 Předem bych ještě upozornila na použití zkrácených řad. V angličtině se pro tuto techniku používá termín "Short rows" (krátké řady), event. "Wrap and turn (W&T)" (přehodit a otočit - přesněji přehodit přízi a otočit pleteninu:o). Na zpracování krátkých řad existuje spousta návodů, některé z nich se mohou lišit a je dobré si vybrat způsob, který Vám osobně bude nejvíce vyhovovat.

Pickles odkazuje na tento videonávod - KnittingHelp.com
Já se už dříve učila podle návodu na YouTube.com
Existuje i přehledný fotonávod - The Purl Bee
V češtině je princip jen stručně popsaný na Chytrém pletení.
Každopádně si myslím, že i pletařka-neangličtinářka z videí porozumí, jak krátké řady zvládnout.

 U těchto pruhovaných vlňáků jde dobře vidět, co v pletenině udělají zkrácené řady (=krátké řady=přehození příze a otočení pleteniny).

Zadní část longiesek je díky této technice oproti přední části zvýšená.

Postup samotný bych rozdělila do následujících kroků:
1. Pletení pružného lemu,
2. část pletená krátkými řadami,
3. tvorba klínku na plenu,
4. nohavice a pletení kotníkových lemů.

1.: Nahoďte 76ok na 3mm jehlicích a pleťte lem - 2oka hladce/2oka obrace. Pokračujte, dokud nemáte upleteno 10cm. Umístěte značkovač do středu přední a zadní části.

2.: Vyměňte jehlice za silnější kruhové (3,5mm, event. 4mm) a upleťte dvě řady lícovým žerzejem (všechna oka hladce, stále dokola). Nyní zvýšíte zadní část kalhot použitím zkrácených řad (viz odkazy výše).
Upleťte 8ok hladce za značkovač umístěný na zadní části kalhot. Přehoďte přízi a otočte (=použijte zkrácenou řadu).
Upleťte 16ok obrace, přehoďte přízi a otočte (nezapomeňte plést způsobem, jaký vám ukazuje video).
Potom upleťte 12ok hladce za značkovač na zadečku a opět přehoďte přízi a otočte.
Obrace 24ok, přehoďte přízi a otočte.
V poslední krátké řadě pleťte hladce 16ok za značkovač na zadečku, přehoďte přízi a otočte.
Obrace 32ok. Přehoďte přízi, otočte a pokračujte v lícovém žerzeji. 
Pokud se Vám zdají krátké řady (přehozování příze a otáčení pleteniny) příliš komplikované, klidně tuto část vynechte a jen celé kalhotky pleťte o několik řad vyšší.

Pokračujte stále hladce, dokud nemáte 5cm úpletu (měřeno v přední části - od přechodu z pružného pasu). Nyní vytvoříte prostor pro plínku.


3.: V dalším kole utvořte jedno nové oko na každou stranu od dvou středních ok (v praxi - pletete, dokud Vám nezbude jedno oko před zadním značkovačem - utvoříte nové oko, poslední oko upletete hl, sejmete značkovač, uplete další hladce, utvoříte druhé nové oko a pokračujete v pletení hladce). Stejným způsobem přidáte dvě nová oka v přední části. Nyní upleťte celé kolo hladce. Tyto dvě řady opakujte dvakrát (=12 nových ok, 6na zadečku, 6 vpředu).
Pokračujte hladkým úpletem zhruba 1cm, poté uzavřete 8 prostředních ok v přední i zadní části. Každou nohavici pleťte odděleně, stále dokola.
 
4.: Vyměňte jehlice za ponožkové, 3,5/4mm (v závislosti na tom, jaké jste použili u "zadečkové části"). Pokračujte v pletení lícovým žerzejem, dokud nohavice nebude měřit zhruba 15cm bez kotníkového lemu. V následujícím kole uberte 8ok, spleťte 8x 2oka (=na jehlici zbylo 28ok). Vezměte 3mm jehlice a upleťte 10cm lem, 2oka hladce/2obrace. Uzavřete oka velmi volně (já použila ukončení dle E. Zimmermann)


Popis na vlňáky je zcela převzat z Pickles.no.
(text je přeložen víceméně volně, pro větší přehlednost rozdělen do jednotlivých bodů práce)

Na naše longiesky jsem použila tyto příze (dle poslední fotky, odshora):
Smetanové - Merino od Vlnapu, 50% merino vlna, 50% akryl (jehlice 3mm/4mm)
Zelené - Hobby od Vlnapu, 60% vlna superwash, 40% polyakryl  (jehlice 3mm/4mm)
Pruhované - Sport od Vlnapu, 75% vlna superwash, 25% akryl (jehlice 4mm/5mm)
Hořčicové - Yetti od Vlnapu, 75%akryl, 25% vlna (jehlice 4mm/5mm)

PS: Nicenko, ať to jde hezky od ruky! :o)

11 komentářů:

  1. To je úžasné. Já už se těším na fotky mimiška v těchto nádherách:-) Taky jsem kdysy pletla klukům vlňáky, ale byly nepublikovatelné a teď jedem v PULkách, nějak to nestíhám tu udržbu. Látkovkám zdar tam za kopce!!!!

    OdpovědětVymazat
  2. Paráááda..já mít miminko....

    OdpovědětVymazat
  3. Jani, juchůůůůůůůů, děkuju:-)))) Zkusím stihnout včas uštrykovat, potřebuju ještě dodělat svůj pléd, vestičku pro roční ňuňátko a spoustu dalšího. Na vlňáčky se těším, ejchuchu.
    Ať jste zdraví a šťastní, tak jak vy to umíte nejlíp:-)
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  4. nová mánie? :-DDD
    sdílím, posílám dál!
    A ty je využiješ přímo u vás doma? to jsem netušila! nestíhám, no, ale JUCHÚÚÚÚÚÚÚ! (konečně :o)) )

    OdpovědětVymazat
  5. Jani, taky jsem je vyhodnotila jako nejlepší longiesky :-) Zpětné řady jsou na tvých fotkách výborně vidět. U prvních jsem ten šev v rozkroku taky klasicky sešívala, u dalších jsem použila "kitchener stitch".

    A jestli je to pro vlastní, tak moc a moc gratuluju.

    OdpovědětVymazat
  6. Jaká ND sekce, se picnu:o)))
    Jinak Michleno, houby manie, myslím, že už končím. Když tak se připlete dle potřeby, was!?

    Evi, mně se líbily ještě jedny - dvoje od Dropsu, ale tyto jsou fakt bezva. Hlavně ten zvýšený pás se mi líbí a kotníkové manžety, prostě kdybych si měla vybrat gaťata na sebe, asi bych brala tyto:o) Takové přerostlé mimino. Jinak díky za tip, tady by mne to fakt nenapadlo použít, ale u Pebble jsem si to už dvakrát zkusila. Fajn. A děkuju!

    Nicenko, já Ti fandím, Ty jsi tvůrčí nezmar... :o) Opatruj se!

    Katu, Amélie, pěkně děkuju ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Tak jsem pletla podle tohoto návodu. Trošku upravila, celkově výrazně zvětšila, ale nakonec skončila u shorties (chabá pletařka, už mě to nejak nebavilo :-) Ale jsou úplně úžasné, asi nejlepší návod na vlňáky. Již jsme ozkoušeli a jsou bezkonkurenční. Móóóóc děkuji za překlad :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Výborný návod:-) Úplně mě nadchnul. Mám upletené zatím jedny z Merina od Vlnapu. Trochu jsem je upravila - ubrala méně v rozkroku a udělala jsem je kratší, aby seděly. Další udělám s vyšším nápletem v pase a chci je zkusit i s chodidly, abych nemusela dávat ke kamaškám ponožky...
    Děkuji za inspiraci
    Anička

    OdpovědětVymazat
  9. uzzáuuiiiiiojikiiioojiiuijuiuziuijjiiuiuiujujjgrdqewš\awškuji15556iiiiuuohzihhggzuřtntýggggzhghghgggzgzhgzhghgggghhghhz

    OdpovědětVymazat
  10. Krasne ... taky musim uplest. Zatim mam upleteno akorat par svetru, ponozek a cepicek. Cas uplest kamasky :) Short rows jsem delala zatim jenom na ponozkach.

    OdpovědětVymazat
  11. ach, tisíceré díky za tenhle návod! už kolik dní si lámu hlavu nad tím, jak uplést longiesky, protože jsem zatím pletla jen ty krátké natahovací (návod na MMB), ale ráda bych zkusila i tyhle dlouhé..... určitě vyzkouším a opravdu děkuji za překlad, ušetří mi to jistě mnoho času!

    OdpovědětVymazat