pátek 23. ledna 2015

Technická k Simple Strinkle etc.

Angličtina se může zdát jako velká překážka. Je to ale dost relativní, pletení mluví vlastním jazykem. Musíte vědět, co si pod daným pojmem představit, jinak je Vám překlad naprosto k ničemu. Stejně jako v češtině - řeknete "hladce" a 95% lidí si představí naprosto něco jiného, než protáhnutí příze skrz oko na levé jehlici na jehlici pravou - z lícové strany:-) Už dlouho jsou anglické zkratky převedeny do češtiny na Chytrém pletení. Nově překlad nabízí i Vlněné sestry - tuto. Pokud si nejste jisti, jak na který pletařský úkon, spasí Vás YouTube. Zadejte si termín v angličtině a vyjede Vám nespočet videí, jak na to. V dnešní době je spousta věcí dost jednoduchých. Paradox. Nevíte, jak na zkrácené řady? Otevřete YT, naťukejte do tamního vyhledávače "short rows" třeba a vyjede Vám todle. Z toho si vybere každý. A z videí pochopí i úplný začátečník, troufám si říct. Vracejte a sjíždějte a zkoušejte a radujte se! Pokořeno!
•••
Konkrétně Simple Sprinkle se plete vroubkovým žerzejem - hladce z lícové i rubové řady. Není nic snažšího. Jediné, co střídáte, jsou jednobarevné/dvojbarevné pruhy a jednobarevné/dvojbarevné trojúhelníky ze zkrácených řad. Nic jiného na tento projekt nepotřebujete. Prostě projekt ideální pro start v pletení z anglických návodů, myslím. Odvahu! Start možný i tu - na popisu zdarma. Taky vroubkový žerzej, ale díky asymetrickému spojení konců pleteniny dost efiš záležitost.

Na to nezapomínejte.

23 komentářů:

  1. Ono taky chtít celý český návod na zmíněný nákrčník znamená obejít fakt, že originál návod se musí zakoupit. A taková česká vyčuranost, to není nic pěkného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, jsou někdy ty rozjezdy složitější. Pamatuju si na svou paniku, jako návod v angličtině?! PayPal?! Co to je? A jak? A kam? A fakt...? Mírný stres a i já chvíli myslela na to, jestli by to nešlo jinak, přiznávám. Pak to člověk zkusí (alébrž kdo se bojí, sere v síni, žeano) a šlo to. Takže gut. Nikdy jinak! Ravelry forever and ever!!!! :-)
      Lenko, mějte se. A díky. J.

      Vymazat
  2. pléct umím jen hladce, takže pro mě je i celý tenhle článek jako v jiném jazyce :D

    OdpovědětVymazat
  3. Hlasuju! jsem pro směnný obchod! Řekni si, co bys ráda!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hodinky s vodotryskem. Dík.
      Ozvu se, doladíme. Těším. J.

      Vymazat
  4. Dobře napsáno a naprostý souhlas. Na většinu pletařských technik stačí youtube, hodinka času, jehlice, klubíčko a šálek dobrého čaje. A to včetně norských vzorů a dvou ponožek najednou pletených od špičky. A angličtinu můžete pilovat díky pletacím návodům, spousta jich je zdarma. Takže jediné, co riskujete je, že budete párat.
    A vůbec - strach je největším limitem v našich životech - strach ze selhání, strach ve společnosti, strach v rodině. Tak se nebojte, v nejhorším se zdokonalíte v párání. :DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strach je hajzl.
      Ta jeho moc paralyzovat je úděsná. To beze srandy.
      Furt je na čem makat (a jde to). Ale někdy teda uff...
      (Ale říkal mi brácha, že je to všechno v hlavě. ...mu věřím!)

      Vymazat
  5. Musím se ohradit..nechtěla jsem nikomu zcizit jeho pletací-know how- ani ušetřit 3 eura..prostě jako nepletařka se 4mi dětmi rpzvažuju, na jaký projekt mám a na jaký ne..sleduju jen vlněné sestry, a tam návody v češtině občas- samozřejmě legálně jsou, takže jsem se jen slušně zeptala, jestli tenhle není někde k mání. Možná, že jsem blbá a neumím dobře plést, možná mi trvá, než se k něčemu rozhoupu, ale rozhodně nejsem " vychcaná čecháčkovská"- tolik jen pro Lenku..Zdravím, Simi

    OdpovědětVymazat
  6. Jinak. moc děkuju za tenhle bezvadný článek- moc jsem se z něho dozvěděla a i za inspiraci s minulého. Super!! Simi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím pěsti, Simi. A kdyby něco, pište. To dáte/dáme!

      Vymazat
  7. Ta vidina názorných pletacích lekcí mi úplně popletla hlavu! Simply striking...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli mazec, co? Jsem se taky bavila. Tam je fakt všecko, všecko... fuj:-)))

      Vymazat
  8. Tak jo, dám těm jehlicím ještě šanci... Krátké řady zatím přeskočím, ale Baktus šátek bych snad zvládnout mohla... Díky za popostrčení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U Baktusu jenom bacha na pletení toho nahazovaného oka, je potřeba ho při zpáteční cestě plést za zadní nit, jinak tam vznikne dírka. Tak jestli nechcete dírku, normálně upleťte to oko hladce, ale za zadní nit. Vznikne Vám jakoby smyčka a pletenina je jednotná.


      Ale třeba krásný Baktus je i s cílenými dírkami, kuk:

      https://www.flickr.com/photos/83952633@N00/3646583926/

      Ať se daří, J.

      Vymazat
    2. Přidávání ok, studuju na netu už dva dny, dneska se chystám nahazovat :-) Měla jsem v plánu oko přidávat rozpletením spojovací nitky mezi oky (make1 myslím, v Aj návodech). To by taky šlo, ne?
      Nebo vážně stačí jen přidat nahozením YO a pak to plést hladce za zadní nit? A to asi není to samé co hladce anglicky, že?

      Díky moc za trpělivost a omlouvám se za zahlcení...
      I.

      Vymazat
    3. m1l/m1r bude ok. Tam vlastně oko zkřížíte hned v té "rozplétací" řadě, ve druhé už jedete furt hladce.
      Ještě by šlo kfb - rozpletení oka za přední i zadní nit:
      https://www.youtube.com/watch?v=YwKPg9ZHxrk

      Já to tady dala spíš preventivně, pár lidí nahazovalo "obyčejně" - yo - tak jsme to pak ladili. A ano, hladce za zadní nit = hladce anglicky, říkáte to správně:-)
      http://www.rucniprace.cz/p_technika.php

      J.

      Vymazat
  9. Dobrý den, Jano, přispívám na blogy velmi zřídka, spíš vůbec, ale právě jsem vygooglila návod na zkrácené řady a PB, to je vtipnééé! A chytrééé! Marodím a vůbec jsem tak trochu na štíru i s pohodou na duši, a tohle mi po delší době roztáhlo koutky směrem vzhůru. To prostě musím zkusit! Zdravím moc, Lea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jste třetí Lea, kterou znám. Boží jméno. A boží lidi všechny dvě, tak Vy budete asi též. Koutky vzůru = povinná výbava! Opatrujte se. A díky.

      Vymazat
  10. Díky za tipy, to jsem potřebovala♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za málo. Potěšení na mé straně!

      Vymazat
  11. Přesně tak!

    Mně se nechtělo luštit anglické zkratky, byla to otravná představa, ale nakonec na tom nic není, stejně člověk, jak kouká na upletené věci na webu něco pochytí. Dokonce je to zábavné a dobrodružné, zjišťovat, jak něco pojmenovávají lidi v angličtině a tak.

    Jediný v tomhle článku pro mě nový je pojem "vroubkový žerzej."
    Já znám buď vzor vroubkový (hladce rub i líc), anebo naopak žerzej (hladce jen líc). No vida. Nakonec je česká terminologie popletenější než anglická :-)))

    Včera jsem upletla čepici a hned dneska jsem na ni napsala návod v angličtině! Je to lehký. Teda... ani jsm si to po sobě nepřečetla, tak kdoví.
    Zatím sndný. Horší je pátrat, jak ten návod v pdf nahrát na ravelry ke stahování zdarma. Už pátrám. Asi to bude trvat dýl než samotné napsání návodu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hedviko,
      mne učila základy pletení babička. Ona teda byla dost svéráz, to se musí nechat, ale vždycky mluvila o
      1) hladkém (lícovém) žerzeji - líc hl., rub obrace
      2) obráceném žerzeji - líc obr, rub hl.
      3) vroubkovaném žerzeji - všecko hladce.

      Jako... povaha razovita severska, takže uznávám, že je dost dobře možné, že jsem v naprostém rozporu s široce uznávanou pletařskou terminologií českých pletařek, ale už to nechám asi tak:-))) Bo babička, víme:-)

      Čepka boží. Líbí se mi moc, příští rok jedině s kondomem na hlavě:-D se picnu. A dík za sdílení návodu, se cení!! J.

      Vymazat
    2. Babičky jsou vždycky svéráz, jsou nejlepší! Na ty se dát prostě musí. To už je takovej kolorit. (Jé, teď se mi chce zabíhat, jak mě zaujalo slovo koloryt s tvrdým a co všechno by to mohlo být...)
      Mně dala základy máma kdysi a její máma byla svéráz rozhodně. Ono je víc v klidu, když na těch základech pak člověk radši staví a zkoumá a objevuje sám, bez těch svérázů :)

      Vymazat